marți, 2 octombrie 2012

Economia pe înţelesul tuturor (V): despre "Planul de afaceri"

    Parabola ce urmează se poate înscrie şi alături de cea prezentată aici, dar v-o prezint separat deoarece învăţăturile ei sunt încă şi mai profunde, atingând  şi o latură nouă a abordării noastre:

   "Un om de afaceri american se plimba pe plajă, într-un mic sat mexican de pescari. O barcă intră în port şi pescarul coboară cu un coş plin de peşti. Americanul îl felicită pe pescarul mexican pentru peştii săi frumoşi şi îl întreabă:
- Cat timp ţi-a luat să pescuieşti aceşti peşti?

- Destul de puţin, răspunse mexicanul.

- Dar de ce nu ai rămas mai mult, ca să prinzi mai mulţi peşti? Întrebă bancherul.



- Pentru că aceşti câţiva peşti ne ajung mie şi familiei mele.

- Şi ce faci în restul timpului?

- Păi mă scol când vreau, mă duc să pescuiesc un pic, mă joc cu copiii mei, îmi fac siesta împreună cu nevasta... Seara mă duc în sat să mă întâlnesc cu prietenii, bem un pahar de vin, cântăm la chitară... O viaţă plăcută, ce mai!

Americanul îl întrerupe:

- Ascultă! Am un M.B.A. de la Harvard şi pot să te ajut. Ar trebui să începi prin a pescui mai mult şi cu beneficiile astfel obţinute să îţi cumperi un vas mai mare. Cu banii pe care o să ţi-i aducă acest vas, poţi să-ţi cumperi un al doilea şi tot aşa până când vei avea o mică flotilă. Apoi, în loc să vinzi peştele unui intermediar, ai putea să negociezi singur cu fabrică sau să-ţi deschizi propria fabrică de peşte. Aşa ai putea să renunţi la sătucul ăsta şi să te muţi la Mexico City, Los Angeles sau chiar New York şi să-ţi dirijezi de acolo propriile afaceri...

Mexicanul întreabă atunci:

- Cat timp ar lua toate astea?

- Între 15 Şi 20 de ani, răspunse bancherul.

- Şi după asta?

- Ei bine, după asta devine interesant, răspunse americanul zâmbind. La momentul oportun, poţi să-ţi introduci societatea la bursă şi să câştigi milioane!

- Milioane? Se minună mexicanul. Şi apoi?

- Apoi poţi să ieşi liniştit la pensie, să te scoli când ai chef, să pescuieşti un pic, să te joci cu nepoţii şi să îţi faci siesta cât pofteşti cu soţia ta. Iar serile ai putea să le petreci cu prietenii, bând un pahar de vin şi cantând la chitară..."

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu